صادرات جهانی درشت ترین خرما

مشتری های بهترین و درشت ترین خرماهای ایرانی، در کدام کشورها هستند؟ آیا خرمای ایران پس از تحریم های جهانی، باز هم توانسته تا فروشی داشته باشد؟
ایران یکی از مناطق گرمسیری در جهان به شمار می آید، از این رو کشت نخیلات در آن به صورت چشمگیری بین مردم رواج یافته است. طبق آمارهای بدست آمده، سطح متوسط زیر کشت نخیلات در جهان نهصد و پنجاه هزار هکتار می باشد، که از این میزان، دویست و پنجاه هزار هکتار آن را نخیلات ایران شامل می شوند. از این رو تولید میانگین خرما را در طی سال های گذشته در هر سال، مقدار یک میلیون تن برآورد کرده اند.
متاسفانه صادرات خرما، در طی سال های گذشته با وجود این همه تولید خرما، حدودا ده درصد بوده است که، افزایش چشم گیری نداشته است.

کشورهای وارد کننده ی خرمای ایرانی

بیشترین میزان خرما را در سال های اخیر کشورهای مصر، عربستان، پاکستان، ایران و الجزایر برداشت نموده اند. در این مدت کشورهای امارات، پاکستان، ترکیه، افغانستان، عراق، آذربایجان، قزاقستان، مالزی، روسیه، انگلستان، آلمان، اوکراین، کانادا و استرالیا واردکنندگان خرمای ایرانی بوده اند. همانطور که ملاحظه می نمایید کشورهای عراق و پاکستان با این که از بزرگترین تولید کنندگان خرما به حساب می آیند، جزو واردکنندگان خرمای ایرانی هم هستند.

صادرات خرمای ایرانی پس از تحریم

متاسفانه پس از ایجاد تحریم های بانکی، امکان جابه جایی پول از طریق بانک ها وجود نداشت، و اکثر تاجر کنندگان به بن بست رسیده بودند. اما به کمک صرافی ها و ال سی، تجارت ایران جان تازه ای در دوره ی تحریم ها به خود گرفت.
علاوه بر مشکلات تحریم، عدم وجود کارگاه های بسته بندی بهداشتی و استاندارد هم چنان برای محصول خرمای ایرانی دامن گیر کشاورزان و اقتصاد کشورمان گشته است.
منبع: بازار خرما ایران